Familjen Hultgren hälsar dig välkommen!

Vi hoppas att du ska trivas hos oss.


tisdag 14 juli 2009

Dumlemuffins


Nu har jag bakat Dumlemuffins. Från Leilas bok såklart!

Receptet:
100 g smör
2 dl mjölk
Skal av 1 citron
2 ekologiska ägg
1½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Det är grundreceptet! Grädda i 175 grader om du gör stora och 200 grader om du gör små. Jag gjorde "små" i muffinsformen.
Smält smöret och blanda med mjölk och citronskal.
Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt.
Rör ner smörvätskan.
Blanda mjöl, bakpulver och salt. Vänd ner det i smeten.
Fyll formarna till 2/3 och lite till.
Stick ner dumlekola. Jag hade såna minibites och tog två i varje muffins. Det räckte till 13 muffins.
Grädda 20 minuter för stora och 12-15 minuter för små. Vår ugn är nog lite seg så jag gräddade faktiskt 17 minuter. Prova med en sticka. De ska inte vara kladdiga.

Nu har jag ju inte smakat dem än, men Max fick smet (skulle alltså ha blivit 14 muffins) eftersom dumlen tog slut, och han var mycket nöjd!

Dags att läsa min braiga bok.
Hej!
E.

Inga kommentarer: