Familjen Hultgren hälsar dig välkommen!

Vi hoppas att du ska trivas hos oss.


fredag 9 oktober 2009

Morgonbestyr

Igår var en riktig ät- och skrikdag. Fanns inte en chans att hinna blogga. Idag har det varit något bättre men så fort jag tänkt sätta mig framför datorn kommer något annat ivägen. Som nu t.ex... på vägen till min dator kom jag på att jag kört igång en tvätt innan idag och den hade inte hängt sig själv idag heller så det var bara att göra det först. Nu sover Nelly i sin babysitter så jag skriver snabbt! :)

Alex och jag har en ständigt pågående dust på morgnarna. Vi bråkar inte direkt, men jag känner mig alltid ledsen när de går till skolbussen för jag får bli irriterad och arg precis innan. Problemet är att Alex gör allting MYCKET långsamt. Jag får väcka honom minst tre gånger för han somnar om hela tiden. Det tar oftast 25 minuter att överhuvudtaget få ner honom till frukostbordet. Sedan ska han äta sin frukost. Men han börjar ju aldrig!! Han pratar och pillar och gör ingenting omvartannat. Frukosten kan vara orörd i 20 minuter innan han till slut måste trycka i sig den för att hinna. Efter det ska han klä på sig, om han inte gjorde det innan, borsta tänder, kamma sig och ta på ytterkläder. Men han gör allt annat utom just det. Ibland står han bara i hallen utan att göra något alls eller så pratar han om något. Och pratar han kan han tydligen inte klä på sig samtidigt!

Så det slutar med att jag skäller på honom. Och han blir ledsen. Och jag får dåligt samvete när han gått.

Nu är jag ju pedagog så jag borde hantera detta på ett bättre sätt kan man tycka... Tycker jag med! Så nu ska jag försöka med ett annat sätt! Får se om det är ett bättre också.

Vi har en magnettavla som jag skriver veckans aktiviteter på hängandes i hallen. Jag har, på ett papper, skrivit ner vad Alex ska göra en morgon. Gör han detta utan tjat sätter jag en magnet på den dagen. När han sedan kommer hem och vill spela eller ringa en kompis så kollar vi om det sitter en magnet på dagen. Gör det det så får han göra det han vill. Han förtjänar alltså saker som att t.ex. spela. Sedan tittar vi även tillbaka på hela veckan på fredag och sitter det magneter på alla dagar får han en belöning, t.ex. gå på bio eller något annat vi kommer på.

Vi får väl se om detta fungerar. Jag kommer så klart att väcka honom i god tid och påminna om saker, men jag ska inte tjata och inte bli arg mer har jag tänkt...



Wish me luck!
Kram E.

1 kommentar:

Marie sa...

En vän till mig sade en gång; Vi är inte pedagoger till våra barn, där är vi föräldrar! dvs, helt vanliga sketna-gnäll föräldrar! Så sant, så sant!