Familjen Hultgren hälsar dig välkommen!

Vi hoppas att du ska trivas hos oss.


måndag 14 september 2009

Äppelpajsrecept

Igår åt vi korv med bröd och äppelpaj till efterrätt. Det skulle vara lite snabb mat för att Thomas skulle iväg på möte ang. idrottsskolan. Han har anmält sig som ledare minsann och skulle få information och utbildning. Han var inte jättesugen på att åka och jag retades väl lite med att säga "Det blir kul när du väl är där"! En klassisk kommentar som knappast får någon att känna sig mer motiverad, eller hur!? MEN, vet ni vad!! Thomas kom hem strax efter åtta och hade haft riktigt kul! Så jag var ju så klart tvungen att dra till med en annan klassiker... "Vad var det jag sa..." :)

Äppelpajen var förresten fantastiskt god om jag får säga det själv. Recept från Leila. Hon har annan fyllning i sina förslag. Men jag skivade äpplen tunt och strödde socker och kanel över bara, innan smuldegen. Receptet på Leilas smuldeg lyder som följer:

250 g kallt smör
1 ½ dl råsocker
1 ½ dl kokosflingor
2 ½ dl vetemjöl
1 ½ dl havregryn

Tärna smöret. Nyp ihop med råsocker, kokos och vetemjöl. Blanda försiktigt ner havregrynen. Strö över valfri fyllning.

Detta receptet använde jag även till björnbärspajerna på senaste me&i-träffen. Mumsigt!


Slutligen måste jag få visa bagaren Alex! I lördags rörde han ihop en trolldeg i full bagaremundering. Kan inte bli annat än gulligt!





Ha en härlig dag!

E.

2 kommentarer:

Malte och Hilma sa...

Jag kände mig som Tomas, supersugen på vuxenlek (not) men det var ju riktigt skoj! Som barn på nytt :)

Elisabeth sa...

Ja, man blir visst aldrig riktigt vuxen... :)